Farger

Farger er en viktig del av NHOs visuelle identitet. Fremfor å ta eierskap til kun en farge, har NHO nå en bred og variert fargepalett. Fargene brukes til å lage en visuell variasjon, men det skal ikke brukes for mange farger samtidig.

Fargene kan for eksempel benyttes på store flater i kombinasjon med et budskap, for visuell differensiering, i kombinasjon med bilder, og som illustrasjonselement. Fargepaletten har en moderat fargemetning.

Pass på å benytte riktig fargeskala tilpasset behov:

  • CMYK/PMS til offset- og digitalt trykk (annonser, brosjyrer, osv.).
  • HEX (RGB) til digitalt bruk.
Hovedpalett

NHOs hovedpalett består av seks farger og den brukes aktivt i layout systemer for å skape en fargerik, variert og spennende brukeropplevelse.

Mørk blå
  • CMYK 88/13/0/0
  • PMS 2394 U
  • HEX #008BCE
  • RGB 0/139/206
Lys blå
  • CMYK 65/0/3/0
  • PMS 2985 U
  • HEX #5BC2E7
  • RGB 91/194/231
Oransje
  • CMYK 2/34/62/0
  • PMS 7411 U
  • HEX #E6A65D
  • RGB 230/166/93
Gul
  • CMYK 0/10/47/0
  • PMS 127 U
  • HEX #FCE385
  • RGB 252/227/133
Skogsgrønn
  • CMYK 80/0/51/0
  • PMS 3278 U
  • HEX #009B77
  • RGB 0/155/119
Turkis
  • CMYK 58/0/37/0
  • PMS 333 U
  • HEX #3CDBC0
  • RGB 60/219/192
Støttepalett

NHOs støttepalett skal brukes som sekundær alternativ til bruk av hovedpalett der hvor det er behov for en mer variert fargekombinasjon.

Blålilla
  • CMYK 92/62/0/0
  • PMS 287 U
  • HEX #003087
  • RGB 0/48/135
Mandarin
  • CMYK 0/59/65/11
  • PMS 485 U
  • HEX #E45D50
  • RGB 228/93/80
Roseblad
  • CMYK 12/44/7/5
  • PMS 687 U
  • HEX #BE84A3
  • RGB 190/132/163
Rødrosa
  • CMYK 0/28/31/13
  • PMS 7606 U
  • HEX #DEA09A
  • RGB 222/160/154
Atlantis
  • CMYK 38/0/16/0
  • PMS 324 U
  • HEX #9CDBD9
  • RGB 156/219/217
Havgrønn
  • CMYK 26/0/31/0
  • PMS 2260 U
  • HEX #C3DBBC
  • RGB 195/219/188
Valører

Alle farger har en komposisjon av flere valører for å kunne benytte en større variasjon hvis nødvendig.

Regelen for å definere de ulike valørene er å legge et lag av hvit (som gir en lysere farge) eller sort (mørkere) over originalfargen i ulike grad av gjennomsiktighet.

Valører er et viktig virkemiddel i videreutvikling av den visuelle identiteten. Hovedpalett og støttepalett er rikelig med farger i daglig produksjon, men når nye flater, grensesnitt, løsninger og tjenester skal utvikles fra grunnen av, er et rikere utvalg av valører tilgjengelige.