Fotografi

Foto er en viktig del av NHOs visuelle identitet, og brukes for å løfte frem medlemmer og visualisere relevante temaer og saker. Bildene skal formidle historier og underbygge budskap.

Bildene skal være relevante, og skal ikke brukes kun til dekorasjon eller for å fylle en innholdsflate. Dersom vi ikke har et godt bilde, skal vi heller velge et annet layout innen det visuelle systemet (f.eks. stor tittel på fargeflate).

Fotostilen er varm, ekte og direkte. Vi går nært på mennesker, deres hverdag og miljø, deres arbeidsplass, bransje eller geografiske lokasjon. Vi bruker naturlig belysning og farger, og unngår overdrevne filtre eller bearbeiding.

Fotografen er tilstede i situasjonen, ikke flue på veggen, og fotograferer i øyehøyde, ikke fugle- eller froskeperspektiv. Vi bruker gjerne lav dybdeskarphet.

Mennesker

Bilder av mennesker skal være ekte mennesker, og ikke generisk stockfoto.

  • Lag ærlige komposisjoner
  • Ta gjerne oppstilte bilder, uten å skjule det
  • Modellen kan gjerne ha øyekontakt med kamera
  • Fotografér personen i deres naturlige miljø
  • Gå nært på når det er mulig
Steder

Bilder av steder kan for eksempel være fra arbeidsplasser eller regioner. Bildene skal være av ekte mennesker, og ikke generiske stockfoto.

  • Ta bilder av konkrete steder.
  • Unngå bruk av godt kjente steder og bygninger.
  • Tenk på hva som kjennetegner et sted, en arbeidsplass eller region.
Strukturer

Bilder til bruk i for eksempel veiledninger skal oppleves som en grafisk tekstur på flaten. Bruk motiver som er relevant for verdiskaping. Dette kan være råvarer, infrastruktur, maskineri, hjelpemidler, natur.

  • Gå nært innpå og gjør utsnitt som gir bildet et homogent uttrykk.
  • Unngå mennesker, de kan fremstå som innestengte i bilde-området.